Historia taxi w Poznaniu i w Polsce – sprawdź, jak rozwijał się rynek usług przewozowych

Historia taxi w Poznaniu i w Polsce – sprawdź, jak rozwijał się rynek usług przewozowych

Historia taxi w Poznaniu, podobnie jak w innych polskich miastach, jest niezwykle ciekawa i inspirująca. Pierwsze firmy taksówkowe w kraju musiały pokonać wiele przeciwności losu, aby zająć stabilne miejsce na rynku usług przewozowych. Jakie okoliczności miały największy wpływ na ich rozwój w Polsce? W jakim mieście taksówki pojawiły się jako pierwsze? Kiedy powstała korporacja Eko Taxi? Odpowiadamy na wszystkie pytania!

Spis treści:
Dzieje polskich taksówek
Dwudziestolecie międzywojenne
Kryzys gospodarczy i II wojna światowa
PRL
Nasze usługi w Poznaniu
Usługi dodatkowe

Jak kształtowała się historia taksówek w Polsce, zanim na ulicach Poznania i innych miast pojawiło się Eko Taxi?

W historii taxi w Polsce główną rolę odegrały duże miasta, takie jak Poznań, Warszawa, Katowice czy Kraków. Wszystko zaczęło się wraz z pojawieniem się pierwszych samochodów w naszym kraju. Na początku XIX w. fascynowano się autami, ale traktowano je bardziej jako ciekawostkę motoryzacyjną ze względu na ich wysoką cenę. Co bogatsi korzystali z aut przede wszystkim w ramach rozrywki. Jednak dość szybko pojawił się pomysł, aby przewozić za niewielką opłatą te osoby, których nie było stać na kupno własnego samochodu. I tak na początku XX w. odważni przedsiębiorcy założyli pierwsze w Polsce firmy oferujące przejazdy osobowe. Na ulicach Warszawy, Poznania, Krakowa i innych dużych miast pojawiły się automobilowe taksówki, w których było miejsce dla trzech pasażerów. W Warszawie zaczęły one kursować w 1903 r., a w Poznaniu – dwa lata później. Niestety płatne przejażdżki samochodowe nie przypadły Polakom do gustu, woleli przemieszczać się pieszo lub dorożkami konnymi, które były w tamtych czasach bardzo popularne. W samym Poznaniu na początku XX w. było ich aż 140, podczas gdy liczba taksówek automobilowych nie przewyższała nawet 10. Kierowcy nie zniechęcali się jednak i przez kolejne lata próbowali zdobyć większą klientelę. Plany przedsiębiorców zostały jednak wkrótce pokrzyżowane przez wybuch I wojny światowej.

Pasażerki dawnej automobilowej taksówki

Taksówki w dwudziestoleciu międzywojennym

Wojna przyniosła Polsce wiele zniszczeń, a także wstrzymała rozwój poszczególnych miast, w tym również w zakresie usług przewozowych. Jednak już kilka lat po zakończeniu walk zbrojnych, na polskie ulice wróciły taksówki. Istniała obawa, że i tym razem takie usługi nie spodobają się potencjalnym pasażerom, ale mimo wszystko postanowiono spróbować. I dobrze, bo w XX-leciu międzywojennym przewozy osobowe cieszyły się o wiele większym zainteresowaniem niż przed wojną. W 1929 r. w samej Warszawie było blisko 2,5 tys. samochodów osobowych świadczących takie usługi. Pasażerów woziły charakterystyczne AS-y, w których między przednimi a tylnymi siedzeniami była zamontowana specjalna szyba. Również w Poznaniu taksówki radziły sobie bardzo dobrze. W 1937 r. na ulicach znalazło się już 155 samochodów, które woziły pasażerów za opłatą. Dorożek konnych było wtedy w stolicy Wielkopolski już tylko 35 i nie stanowiły one dużej konkurencji dla taksówek automobilowych.

Kryzys gospodarczy i II wojna światowa

Gdy już wydawało się, że taksówek będzie tylko przybywać wraz z liczbą chętnych na przejazdy pasażerów, los po raz kolejny pokrzyżował plany właścicieli flot samochodowych. W 1932 r. rozpoczął się w Polsce kryzys gospodarczy, w związku z czym większość osób nie mogła sobie pozwolić na przemieszczanie się po mieście w tak luksusowy sposób. Firmy przewozowe jednak się nie poddawały i mimo niewielkiej liczby klientów, wciąż wysyłały samochody na postoje. Wreszcie, po pięciu latach, kryzys gospodarczy zaczął powoli ustępować, co dało nadzieję, że ulice polskich miast znów zapełnią się taksówkami. Niestety wybuchła II wojna światowa. W trakcie jej trwania po polskich ulicach jeździły tylko nieliczne riksze rowerowe wyposażone w taksometry.

Legendarne taxi z PRL-u

Po 1945 r. z polskich miast niemal całkowicie zniknęły dorożki konne. W Poznaniu ich miejsce zajęły prywatne taksówki osobowe skupione w Zrzeszeniu Transportu Prywatnego oraz państwowe – z Miejskiego Przedsiębiorstwa Taksówkowego. W 1965 r. po poznańskich ulicach poruszało się w sumie aż 848 taksówek, z czego 712 należało do prywatnych właścicieli. PRL to wyjątkowo barwny okres w historii usług przewozowych. Po raz pierwszy było ich zbyt mało w stosunku do chętnych na przejazdy pasażerów. Kierowcy sami decydowali, kogo ze sobą zabiorą, a jeżeli nie pasował im punkt docelowy podany przez klienta, wypraszali z samochodu. Zdarzało się też, że pasażer został przewieziony tylko do połowy drogi, bo dalsza część trasy nie odpowiadała kierowcy. Ponadto stan samochodów, w których świadczono usługi przewozowe, pozostawiał wiele do życzenia. Brakujące klamki i dziurawe siedzenia były na porządku dziennym. Technicznych ulepszeń dokonywano bardzo rzadko, a jeżeli już, naprawiano wyłącznie silnik. Auta były w większości w takim stanie, w jakim przetrwały II wojnę światową i nikt nie kwapił się do ich modernizacji, bo klientów i tak nie brakowało. Prywatnych przedsiębiorców nie było stać na kupno nowych samochodów, a kierowcy zatrudnieni przez większe firmy nie dbali o stan techniczny pojazdów, które formalnie do nich nie należały.

Dawna riksza rowerowa

Historia Eko Taxi w Poznaniu. Jakie czynniki sprawiły, że korporacja zdobyła zaufanie setek klientów?

Historia Eko Taxi zaczęła się w 2009 r. w Warszawie, a dziś działamy już w sześciu dużych polskich miastach. Oprócz stolicy są to: Poznań, Wrocław, Lublin, Katowice, Kraków i Szczecin. Oddział w województwie wielkopolskim powstał ponad dwa lata temu i od tamtego czasu prężnie się rozwija. W nowoczesnej poznańskiej flocie znajdziecie wygodne, klimatyzowane samochody osobowe oraz minibusy dla większej ilości pasażerów. Wszystkie pojazdy Eko Taxi można rozpoznać po charakterystycznej zielonej koniczynie na karoserii. Ta zapewnia, że samochód będzie zadbany, czysty i w nienagannym stanie technicznym. Ale komfortowe samochody to tylko jeden z czynników, jakie przyczyniły się do tak szybkiego rozwoju poznańskiego oddziału.

Innowacyjne rozwiązania, czyli jak zamówić przejazd?

Eko Taxi zapewnia klientom możliwie jak najkrótszy czas oczekiwania na transport, dzięki nowoczesnemu systemowi zarządzania zleceniami. Kolejnym ukłonem w stronę klientów jest darmowa aplikacja na urządzenia mobilne służąca do zamawiania kursów w prosty i szybki sposób.

Życzliwi ludzie, czyli kto tworzy naszą firmę

Rozwój naszego oddziału w stolicy Wielkopolski nie byłby możliwy, gdyby nie zespół profesjonalnych kierowców, którzy doskonale orientują się w topografii Poznania i okolic. Znają zasady bezpiecznej jazdy i stosują je na co dzień w swojej pracy. Ponadto odznaczają się nienaganną kulturą osobistą i zawsze chętnie doradzą pasażerom ciekawe zabytki, miejsca noclegowe czy gastronomiczne. Oprócz świetnych kierowców, naszą firmę tworzą także przeszkoleni dyspozytorzy. To właśnie oni odbierają telefony od klientów przez całą dobę, przyjmują zamówienia i udzielają wszelkich niezbędnych informacji.

Atrakcyjny cennik, czyli ile i jak zapłacisz za przejazd w Poznaniu

Pasażerowie chętnie korzystają z wysokiej jakości usług w atrakcyjnej cenie. Dzięki tym czynnikom udało nam się stworzyć stabilną markę nie tylko w Poznaniu, ale także w pozostałych miastach, w których działamy. Pasażerowie mogą zapłacić za przejazd gotówką lub kartą płatniczą.

Ceny kursów

Cena przejazdu w Poznaniu zależy od kilku czynników. W przypadku zwykłego przewozu osób są to:

  • strefa taksówkowa, czyli obszar, po jakim się poruszamy;
  • dzień (powszedni lub świąteczny), w jakim odbywa się kurs;
  • godzina, o której realizowany jest przejazd.

Na podstawie wymienionych elementów wyznacza się ceny za jeden kilometr. Wyróżniamy cztery taryfy:

  • I taryfa – w dni powszednie w godzinach 6.00-22.00 w granicach I strefy,
  • II taryfa – w dni powszednie w godzinach 22.00-6.00 w granicach I strefy,
  • III taryfa – w dni powszednie w godzinach 6.00-22.00 w granicach II strefy,
  • IV taryfa – w dni powszednie w godzinach 22.00-6.00 w granicach II strefy.

Szczegółowy cennik Eko Taxi przedstawia się następująco:

  • opłata początkowa – 6,50 zł,
  • I taryfa – 2 zł/km,
  • II taryfa – 3,75 zł/km,
  • III taryfa – 5 zł/km,
  • IV taryfa – 7,50 zł/km,
  • opłata za godzinę postoju – 30 zł.

Pasażer wysiadający z automobilu

Jaką rolę w historii rozwoju Eko Taxi w Poznaniu odegrało wprowadzenie do oferty usług dodatkowych?

Historia Eko Taxi w Poznaniu pokazuje, że jeśli na bieżąco odpowiadamy na potrzeby klientów, stały rozwój jest wpisany w naszą działalność. Dbamy o to, aby mieszkańcy Poznania i turyści mogli cały czas korzystać z tanich i komfortowych przejazdów. Oferujemy także szereg usług dodatkowych, które ułatwiają załatwianie codziennych spraw lub stanowią nieocenione wsparcie podczas specjalnych okazji.

Zakupy na telefon przez całą dobę

Jedną z najpopularniejszych usług korporacji są zakupy z dowozem. Opcja ta jest dostępna przez całą dobę. Chętnie korzystają z niej gospodarze imprez czy kolacji. Koszt usługi to wartość wskazana na rachunku ze sklepu oraz opłata dodatkowa w wysokości 25 zł.

Monitorowany przewóz dzieci

Dbamy o potrzeby wszystkich swoich pasażerów, niezależnie od wieku. Wszystkim rodzicom proponujemy monitorowany przewóz dzieci, dzięki któremu pociecha bezpiecznie wróci ze szkoły do domu czy dotrze na zajęcia dodatkowe. Monitorowany przewóz dzieci odbywa się taką trasą, jaka zostanie ustalona z klientem. Ponadto rodzic może zostawić swój numer telefon kierowcy, który po odwiezieniu dziecka na miejsce będzie mógł poinformować o tym opiekuna poprzez wiadomość tekstową.

Przewóz i dostarczenie paczki

Po samochód z zieloną koniczynką warto zadzwonić nie tylko w sytuacjach, kiedy potrzebujemy komfortowego transportu. Oferujemy swoim klientom także możliwość przewozu i dostarczenia paczki pod wskazany adres. Wystarczy poinformować odbiorcę, aby wyszedł do samochodu odebrać przesyłkę lub poprosić kierowcę, żeby wszedł do budynku przekazać paczkę. Koszt usługi wynosi 15 zł.

Eko Taxi rozwija się nieustannie nie tylko w Poznaniu, ale też w innych polskich miastach. Na bieżąco odpowiadamy na potrzeby klientów, a efektem tego są m.in.: zwiększająca się flota wygodnych, klimatyzowanych samochodów, nowe usługi dodatkowe oraz innowacyjne rozwiązania ułatwiające zamawianie kursów. Ponadto naszą siłą od samego początku działalności w Wielkopolsce są atrakcyjne ceny przejazdów na terenie Poznania i okolic. Dbając o naszych pasażerów i rozwijając firmę, tworzymy współczesną historię polskich taksówek. Jeżeli także chciałbyś mieć w niej swój udział, zgłoś się do nas i współpracuj z Eko Taxi jako kierowca lub dyspozytor. Czekamy właśnie na ciebie!

Może Cię zainteresować również